Ζήτησε πραγματικά συγγνώμη ο Στάθης Παναγιωτόπουλος?

 

Στάθης Παναγιωτόπουλος - Ανάλυση δήλωσης

 

 «Έκανα μια απαράδεκτη πράξη, εις βάρος ενός ανθρώπου που δεν με είχε βλάψει. Έκανα την πράξη αυτή υπό την επήρεια κακής συγκυρίας στη ζωή μου, χωρίς καμία πρόθεση να βλάψω, να προσβάλω ή να ζημιώσω κανέναν. Ήταν μια τεράστια απερισκεψία, η χειρότερη που έχω κάνει ποτέ, και αντιμετωπίζω τις συνέπειες.

Το μετάνιωσα πικρά και ειλικρινά, μάλιστα δεν περνάει ούτε μια μέρα έως και σήμερα που να μην το μετανιώνω. Ζήτησα συγγνώμη από το εν λόγω πρόσωπο και επανόρθωσα εμπράκτως χωρίς να θεωρώ ότι η μεταμέλειά μου εκμηδενίζει την απαξία της πράξης μου.

Τώρα ζητώ συγγνώμη και δημοσίως. Επίσης, ζητώ συγγνώμη από τους φίλους-συναδέλφους μου στην εκπομπή που συμπαρουσιάζω, οι οποίοι δεν είχαν ιδέα για το ατόπημα μου αυτό και τους έφερα σε πολύ δύσκολη θέση. Στο εξής απέχω από την εκπομπή θέλοντας να τους απαλλάξω από αυτή τη δύσκολη θέση. Μεταμελήθηκα ειλικρινά, και δεν μπορώ παρά να ζητήσω για άλλη μια φορά συγγνώμη από τα βάθη της καρδιάς μου από το πρόσωπο που προσέβαλα».

ΑΝΑΛΥΣΗ

 «Έκανα μια απαράδεκτη πράξη, εις βάρος ενός ανθρώπου που δεν με είχε βλάψει.

1. Το άτομο ξεκινάει με πρώτο πρόσωπο και αόριστο χρόνο. Αυτό μας δείχνει πως είναι ψυχολογικά παρόν στην δήλωση και θα παράσχει αξιόπιστες πληροφορίες, με την έννοια πως πιστεύει τα λόγια του. H εξαίρεση σε αυτή την αρχή της Ανάλυσης είναι οι παθολογικοί ψεύτες, οι οποίοι αποτελούν περίπου 10% των ανθρώπων.

2. «μία πράξη»: στη συνέχεια παρατηρούμε πως αναφέρεται σε μια και μοναδική πράξη. Αυτό μας κάνει να αναρωτηθούμε αν πρόκειται για περισσότερες πράξεις που έχει στο μυαλό του. Γνωρίζουμε ήδη πως για περισσότερες από μια φορές προέβη σε αυτή την πράξη εναντίον της καταγγέλλουσας.

3. «ενός ανθρώπου»: ο αριθμός ένα επαναλαμβάνεται. Το άτομο έχει ίσως στο νου του περισσότερες από μια γυναίκες.

Η καταγγέλλουσα δεν έχει φύλο για το άτομο. Είναι ένα πρόσωπο, δεν της αναγνωρίζεται η γυναικεία φύση.

4. «που δεν με είχε βλάψει»: Γεννάται το ερώτημα: θα εξακολουθούσε να είναι απαράδεκτη γι’ αυτόν η πράξη αν το «πρόσωπο» τον είχε βλάψει;

 

 Έκανα την πράξη αυτή υπό την επήρεια κακής συγκυρίας στη ζωή μου, χωρίς καμία πρόθεση να βλάψω, να προσβάλω ή να ζημιώσω κανέναν.

5. Το άτομο αποδίδει την πράξη του στην «κακή συγκυρία» και δεν αναλαμβάνει την ευθύνη του γι’ αυτήν.

Σημειώνουμε πως εξακολουθεί να μιλά για μία πράξη.

6. χωρίς καμία πρόθεση : ό,τι αναφέρεται στην άρνηση είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην ανάλυση. Το άτομο μιλά για την έλλειψη πρόθεσης, κάτι που ενδεχομένως να σημαίνει το ακριβώς αντίθετο.

7. να βλάψω, να προσβάλω ή να ζημιώσω κανέναν.

Την στιγμή που δημοσιεύτηκε η δήλωση αυτή υπήρχε μόνο μια καταγγελία και μήνυση εις βάρος του. Το προσδοκώμενο είναι να αναφερθεί μόνο στην καταγγέλλουσα. Αντί γι’ αυτό, συναντάμε την λέξη «κανέναν», κάτι που υποδηλώνει πως το άτομο έχει περισσότερα από ένα πρόσωπα στο νου του την στιγμή που μιλάει.

 

Ήταν μια τεράστια απερισκεψία, η χειρότερη που έχω κάνει ποτέ, και αντιμετωπίζω τις συνέπειες.

8. Το άτομο υποτιμά την σοβαρότητα των πράξεων του, μιλώντας για μια «απερισκεψία».

Αφήνει ανοιχτό και πάλι το ενδεχόμενο να υπάρχουν κι άλλες παρόμοιες, αφού αυτή είναι η χειρότερη. Γεννάται το ερώτημα: τι είναι αυτό που την κατέστησε την χειρότερη;

Την στιγμή που συντασσόταν αυτή η δήλωση οι συνέπειες ήταν μόνο κοινωνικές και επαγγελματικές, καθώς η δίκη εκκρεμεί και ενδεχομένως θεωρεί πως η ποινή δεν θα είναι σοβαρή. Το άτομο δηλώνει πως αντιμετωπίζει τις συνέπειες, και όχι πως τις υφίσταται.

Το μετάνιωσα πικρά και ειλικρινά, μάλιστα δεν περνάει ούτε μια μέρα έως και σήμερα που να μην το μετανιώνω.

9. Η λέξη «συνέπειες» παράγει τις λέξεις «το μετάνιωσα πικρά». Είναι φυσικό να μετανιώνει πικρά για κάτι που τον έφερε σε δύσκολη θέση στο επαγγελματικό, κοινωνικό και προσωπικό του περιβάλλον. Είναι αυτό όμως μετάνοια;

10. μάλιστα δεν περνάει ούτε μια μέρα έως και σήμερα που να μην το μετανιώνω.

Το άτομο νιώθει την ανάγκη να δώσει έμφαση στο μέγεθος της «μετάνοιας» του χρησιμοποιώντας δύο αρνήσεις.

Η αρχή της οικονομίας του λόγου στην ανάλυση μας οδηγεί να εξετάζουμε πάντα τι προκαλεί την ανάγκη στο άτομο να επαναλάβει λέξεις ή να χρησιμοποιήσει περισσότερα λόγια για να πει κάτι.

Το άτομο διαισθάνεται πως η έκφραση μετάνοιας του είναι αδύναμη.

 

 Ζήτησα συγγνώμη από το εν λόγω πρόσωπο και επανόρθωσα εμπράκτως χωρίς να θεωρώ ότι η μεταμέλειά μου εκμηδενίζει την απαξία της πράξης μου.

11. το εν λόγω πρόσωπο : Η άρνηση να αναφερθεί στην γυναικεία φύση του θύματος συνεχίζεται  και μας δίνει στοιχεία για την προσωπικότητα του ατόμου.

12. επανόρθωσα εμπράκτως : Τι αποτελεί έμπρακτη επανόρθωση για τον Παναγιωτόπουλο;

Πρόσφερε χρήματα ή κάτι άλλο στο θύμα; Τι θεωρεί πως μπορεί να επανορθώσει αυτά που έκανε;

13. Παρατηρούμε πως συνεχίζει να μιλά χρησιμοποιώντας αρνητικές προτάσεις.

14. Παρατηρούμε μια αλλαγή της γλώσσας. Το ρήμα μετάνιωσα μετατρέπεται στο ουσιαστικό μεταμέλεια.

Όπου υπάρχει αλλαγή του λόγου υπάρχει αλλαγή στην αντίληψη της πραγματικότητας του ατόμου. Στην συγκεκριμένη περίπτωση βέβαια, ίσως υπάρχει και η συμβουλή άλλου προσώπου στην σύνταξη της δήλωσης.

Μεταμέλεια και μετάνοια είναι δύο πολύ διαφορετικές έννοιες.

Μεταμέλεια: «συνειδητοποίηση του σφάλματος που διέπραξε κάποιος και η αίσθηση ντροπής που αυτή συνεπάγεται». Μπορεί να είναι προσχηματική αναγνώριση ενός σφάλματος, προσπάθεια αποκατάστασης της εικόνας μας, τρόπος να αντιμετωπίσουμε κοινωνικά τις συγκυρίες που μας έφεραν σε δύσκολη θέση και απαιτείται από την  τρέχουσα ηθική μιας κοινωνίας, μια εξουσία ή συγκεκριμένα συμφέροντα.

Είναι συμβατή με την συγγνώμη που λέει πως ζήτησε και περίμενε πως ήταν αρκετή για να λήξει το θέμα. Η μετάνοια είναι εντελώς διαφορετική έννοια.

Τώρα ζητώ συγγνώμη και δημοσίως. Επίσης, ζητώ συγγνώμη από τους φίλους-συναδέλφους μου στην εκπομπή που συμπαρουσιάζω, οι οποίοι δεν είχαν ιδέα για το ατόπημά μου αυτό και τους έφερα σε πολύ δύσκολη θέση.

15. Αυτή η στάση του ατόμου ως προς την μετάνοια και την συγγνώμη γίνεται πιο εμφανής σε αυτό το τμήμα της δήλωσης του.

16. Η υποτίμηση της βαρύτητας των πράξεων του γίνεται επίσης πιο εμφανής όσο προχωράει η δήλωσή του. Η απερισκεψία γίνεται ατόπημα.

 

Στο εξής απέχω από την εκπομπή θέλοντας να τους απαλλάξω από αυτή τη δύσκολη θέση.

17. Το άτομο δηλώνει πως απέχει από την εκπομπή, σαν να ήταν δική του απόφαση και σαν να ήταν ζήτημα επιλογής. Νιώθει δε την ανάγκη να εξηγήσει γιατί το κάνει. Είναι για να τους βοηθήσει και να τους βγάλει από την δύσκολη θέση. Αυτή είναι η Αρχή του Καλού Ανθρώπου στην ανάλυση.

Μεταμελήθηκα ειλικρινά, και δεν μπορώ παρά να ζητήσω για άλλη μια φορά συγγνώμη από τα βάθη της καρδιάς μου από το πρόσωπο που προσέβαλα».

18. Το άτομο μεταμελήθηκε και δεν μετάνιωσε.

19. Οι επαίσχυντες πράξεις του  ονομάζονται προσβολή.

20. Ο ειλικρινής και έντιμος άνθρωπος συνήθως δεν χρησιμοποιεί την λέξη ειλικρινά για να πείσει. Στην προσπάθεια του να πείσει, ο Παναγιωτόπουλος την χρησιμοποιεί δύο φορές.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Όταν μετανιώνουμε πραγματικά για κάτι αναλαμβάνουμε την ευθύνη της πράξης μας και συναισθανόμαστε την βλάβη που ενδεχομένως προκαλέσαμε σε κάποιον άλλο. Δεν υπάρχει πραγματική μετάνοια χωρίς ανάληψη ευθύνης. Αυτό μας οδηγεί και σε κατανόηση των συνεπειών και στην αλλαγή της συμπεριφοράς μας.

Δεν υπάρχει καμία ένδειξη πραγματικής μετάνοιας στην δήλωση αυτή. Το άτομο ζητά μόνο προσχηματικά συγγνώμη, θεωρώντας αυτό είναι αρκετό και θα ικανοποιήσει το κοινό αίσθημα.

Δεν αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεων του και υποτιμά την βαρύτητά τους.

Μιλά για μία πράξη επανειλημμένα, κάτι που αποτελεί  ένδειξη πως υπάρχουν περισσότερες, όπως και περισσότερα θύματα. Τώρα πια γνωρίζουμε πως οι πράξεις και τα θύματα ήταν περισσότερα, είναι ενδιαφέρον όμως να επισημάνουμε πώς αυτό γίνεται εμφανές στον λόγο του.

 

 

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ

ΘΗΡΙΩΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΑΧΩΒΑ